Temuduga kerajaan

bila dh habis degree aku menggelitat la nk cari keje...yela....semangat berkobar-kobar nk cari duit tlg mak dgn abah den....
then aku join maanagement trainee PIZZA HUT M'SIA SDN. BHD...tp xlame dlm 2 bln aku resign...huhu xtahan den kne berlari je sepanjang mase...bayangkan dlm 2 bln tu aku demam dkt 5 kali...padahal b4 ni nk demam punye la susah makaih....jd la aku penganggur semulaaa...
tp........
setelah beberapa lama mohon spa ni, akhirnya ada la satu panggilan temuduga sebagai penyelia asrama gred N17. boleh la kn dr xd apa2. jadi tujuan di sini adalah saya mahu berkongsi sedikit pengalaman temuduga kerajaan ni. sekurang-kurangnya dapat la memberi gambaran macam mana nk temuduga ni kan.

ehem2...mula-mula bila dpt email aku dipanggil temuduga, mcm excited la jugak kn..tp tetiba terbayang masalah baru. aku kena temuduga di Johor Bahru...wey aku xpernah kot sampai sana...sebagai org yg xd transport ni, mmg susah la kan....dr hari ke hari penat aku nk pikir mcm mane aku nk membawa diri ke JB ni...search2 kt internet segalanya nmpak mudah..dr Kluang ke Larkin ambil bas express then kt Larkin amek teksi..it sound so simple right??..but i couldn't think easily bcoz it hard for me to imagine how the situation and environment..




kg2 aku ni hati kering...campak je g mane2 bule hidop punye....tp bile penyakit coward aku tu dh keluar huh mcm takot plak nk g tpt org ni...sbb tu kalo nk g mane2 aku xsuke pikir pnjang...nti aku berubah pikiran...huhu one of my weaknessssss~~~~


nk dijadikan cerita akk ipar sy menawarkan diri untuk menghantar sy...yaaaahuuuuu...xpayah aku nk travel sensorg kn....ok bermula dr saat ini anda perlu memberikan perhatian sepenuh nya untk menimba @ menceduk pengalaman drpd sy...

antara perkara yg paling penting mase temuduga adalah offer letter...dorg xkn bg kalo kowg xd offer letter...lg senang ko nk wat checklist sy sediakan list benda2 yang sgt2 penting:

           - i/c
           - sijil kelahiran
           - sijil spm
           - sijil benti skola
           - sijil2 yg lain....

perkara pertama nk masuk bilik temuduga.
@ketuk dulu bru bukak pintu
@masuk dan greeting penemuduga mcm bg salam untuk yg muslim
@bg fail dkt penemuduga dgn tertib jgn main campak okayyyy
@bila dia bg duduk bru duduk or mintk izin 'izinkn sy duduk'
@senyum secara profesional jgn sengih kambing...kalo aku pn rase nk lempang kalo org tersengih2..(1st impression tu penting)
@cara menjawab soalan mesti betul....kalo anda xtahu cuba berfikir bila xtahu jawab je xtahu tp ckp sy akan cari informasi tersebut...yg penting mase jwb soalan tu kne betul2 berkaliber..sambil bg jwpn tu konon2 la buat2 kira kt jari menunjukkn kowg ni ada isi untuk menjawab....
@opppsss...lupa jgn lupa kne study bidang tugas berkenaan pekerjaan kowg tu tauuu...last but not least name2 menteri yg berkaitan...ni semua kne main dlm otak utk kerja kerajaan bkn ap...tu menunjukkn kowg peka dgn general knowledge...


em....rasenye tu je kot...ap2 -n gd luck okay....eh!!! lupa nk gtau....sy dpt job penyelia asrama tu walaupun gred spm sy xkesa...sbb sy tahu rezeki sy ad cuma lambat atau cepat saje...Allah itu maha Adil....sebagai hambaNya merasa cukup dgn yg sedikit itu lebih baik~~~~~

Comments

  1. salam kak, kak ade degree kn mase interview jawatan ni dlu? kak gtaw tak penemuduga masa interview tu yang pendidikan degree? saya dapat interview jawatan ni 14/8..

    ReplyDelete
  2. alamak dikk..sorii..akk dh lame xbukak blog ni..pasai wifi kne sambakk petir...huuhhu...minta maaf sgt xdpt membantu~~

    ReplyDelete

Post a Comment