TEMUDUGA PEGAWAI PENGUATKUASA N41

sebenarnya dah lebih setahun aku pergi temuduga jawatan ni (tahun 2013) masa tu untuk 2 jawatan KPDNKK dgn JPJ...tapi sebab frust xdapat jawatan tu aku xnk la post pasal ni...baru-baru ni ternampak iklan jawatan ni lagi...jadi aku rasa nk post la pulak sebagai manfaat untuk orang lain...

temuduga ni dijalankan selama dua hari...merangkumi  pemeriksaan fizikal dan kecergasan pada hari pertama manakala temuduga diadakan pada hari kedua (bagi calon yang lepas ujian fizikal dan kecergasan saje okayyyy)...

HARI PERTAMA
ujian fizikal dan kecergasan....
ujian pertama :BMI...jadi paham jela kalau terlebih atau terkurang berat badan tu...memg confirm xboleh join next test
ujian kedua : xsilap aku kena cek fizikal..maksudnya seorang pegawai akan cek fizikal korang...mana2 pernah patah atau kemalangan mungkin kena  reject kot..
ujian mata@rabun : ujian ni merangkumi semua jenis rabun...dekat,jauh n rabun warna pun kena...rasanya kalau dh pakai spec tu surrender awl2 tau...walau pki contac lens pun dowg cek...sooo xyah nk tipu!!
sekarang aku dh xigt turutan ujian sooo aku cerita je la eaa...

seterusnya aku kena panggil untuk ujian kawad..sgt2 strict even kt tangan aku pun dowg letak pen nk tgok tgn aku ni tegak ke idokk...lg kowg kena berdiri pki jari depan sahaja function aku xtau nape...tp bab kawad aku fail la..dh puteri islam dulu byk pki kanan..tetiba ujian ni dowg pakai kiri..memg kelam kabut la knn..ap2 pn jgn risau at least dowg nak tengok ada x basic kawad tu..

masa ni la kowg akan tgok hanya tinggal beberapa calon sahaja yg berjaya...masa aku tu rasenye xsampi 30 org kot...memg nampak sgt...bila je kowg fail teruih je kowg kena balik...confirm gagal..so be prepared!!

ujian fizikal rasanya tu je kot...kalau ada yg kurang sori tauu...dok igt dh
nk masuk ujian kecergasan plak..
ada beberapa ujian masa ni...jgn takut jgn risau...advantage bg atlet sebab kowg insha Allah boleh lepas dgn jayanya..heh

ujian lompat berdiri : lompat ni agk susa even utk aku yg tinggi ni...jarak at least kena lepas jauh gak mcm 160cm (kalau xsilap la)..okay aku nak bagi tip utk lompatan ni...firstly sebelum lompat hayun tgn kowg utk bg momentom sket...lompat sejauh mungkin...paling senang make sure korang akan mendarat secara cangkung..mungkin cara ni bagi jarak lg jauh..pastu bgon ke depan...jgn reverse tauuu..nti fault!!

kemudian larian 10meter sebyk 4 kali jadi korang akan lari berulang-ulang...larian ni ada masa jadi make sure korang in time..kalau x fail laa..masa aku ritu dowg letak baten mcm larian berganti tu...konsepnya ambil baten dan letak secara bergilir-gilir pd tempat yg korang ulang-alik tu...paham x...huhu

pastu aku kena sit up dlm masa berapa minit tah n aku pn xigt brape yg kowg kena lepas...mcm 22 kali ke 25...gitu la..lelaki dan wanita lain-lain tau jumlahnya...so sekali lg be prepared...actually masa ujian ni aku nk surrender pasl aku xpernah pass buat ujian sit up ni dr sekolah lg...even satu pn xpernah lepas.....PERCAYA X???...disebabkan abam JPJ yg baik hati masa tu bg cara2 sit up yg betul aku tlh berjaya tau x...sgt xpercaya selama ni nk buat punyala susah tetiba dpt buat dkt 20 kali...giler teruja kot!!!heh

okay lepas ni ujian paling kental...kalau dgr mcm xsanggop...huhu memg akan bermandi peluh yg sgt2...larian 2.4KM dlm mase 18minit bg wanita dan 15minit bg lelaki...it sound easy tp susa giler time tu sbb aku belum jd kaki jog mcm skrg la...lg2 mase ujian ni matahari terpacak kt kepala lebih kurang pukul 1.30ptg aku siap lari, cube bayangkan...hitam legam la kan... untuk ujian ni aku nasihatkan walau mcm mane pun habiskan larian kowg walau masa dh habis..kalau pegawai tu gtau suruh berhenti baru berhenti...tunjukkan kowg not easily give up tau..

lepas ujian fizikal dan kecergasan ni aku lepas..congrate to myself sbb berjaya...okay yg kat bawah tu adalah untuk iv plak tau...sooo baca la sampai kowang boleh hadam..hehe

opss lupa...cara yg betui bg sit up adalah letakkn tgn kowg di telinga tau...


Emmmm...sambungan entry  ini.....

lepas berjaya ujian kecergasan semlm, aku pn bersedia untuk hari kedua untuk temuduga secara lisan bersama panel-panel yg sememangnya dlm kumpulan pengurusan tertinggi...scary x dengar..hehhe

sebelum keluar rumah aku cek dulu segala dokumen, sijil2 dh bawak...pakaian pn dh okay mematuhi tatacara pemakaian...

sampai je bilik iv aku kena susun sijil ikut yg dowg nak..jadi ikut betul2 kalo xnk kena marah..lagipun nti sejuk je mata panel2 tu nk tgok sijil korg xd la berterabur..

sebijik ler gini time aku iv ritu..tp ni gambar copy dr abam google yer


mula2 aku nk highlight kt kowg adab2 nk masuk bilik iv..

  1. bila dgr arahan suro masuk...pastikan ketuk pintu terus bukak(jgn nk berangan ada owg bukakn..hehe)
  2. tgok panel muslim terus bagi salam bagi sijil n minta kebenaran duduk kalo dowg senyap je (jgn risau muka panel mmg serius je penat melayan candidate sebelum kowg..haha)
  3. aku nk bagi tips sket bg perempuan..duduk jgn nk silang kaki tau bg kerajaan ni..tu xd manner namenye...beg plak letak kt bawah kaki belah kanan.
  4. selalunya perkara pertama kena kenalkan diri..masa ni kowg cakap semua benda sebab dowg nk tgok kepetahan korg bercakap dan jgn lupa selitkan kaitan kerja kowg dgn kerja yg dipohon...itu mmg sgt membantu tau
rasenye tu je buat permulaan..lepas tu aku terus kena tanye mcm2..k skrg ni aku ringkaskn je ea...korg kne tahu organisasi jabatan tu mcm aku ni JPJ dgn KPDNKK..semua sekali...nama menteri..ketua pengarah..lepas tu kalau bole korang khatamkn dowg punye portal rasmi...semua jawapan ada dlm tu tau..kejayaan kementerian pn kena ambil tahu sket

ap pn utk kowg gd luck k...be humble dpn panel..

sekian...TATA


Comments

  1. Terima kasih sis atas prkgsian ini....tekun sy baca

    ReplyDelete
  2. T.kasih infonya puan.. Sgt bermanfaat.. Alhamdullilah

    ReplyDelete
  3. masa sit up tangan di telinga silang tgn ke atau tgn kanan pegang telinga kanan? kaki dorang pegang tak?

    ReplyDelete
  4. Nak tanya. Yg iv dengan pegawai spa tu diorang bagi tahu mengejut selepas kita berjaya lepas ujian kecergasan tu atau diorang dah bg tao awal2 ye? Tq sbb shareee

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah. Saya lepas ujian kecergasan fizikal. Doakan saya semoga Allah permudahkan saya unt menjawab soalan2 semasa iv nanti. Thanks puan unt tips ini.

    ReplyDelete
  6. nak tnye , baju ape yg sesuai utk perempua yeaa .. sbb saya rasa kalau pegawai mungkin pakai seluar .. sbb kalau pakai kain , macam tu jawatan kerani mcm tu

    ReplyDelete

Post a Comment