PERCUTIAN DI CAMERON HIGHLAND


rasa teruja pulak nak bercerita lepas balik bercuti ni..
bukan apa senang nak bagi idea untuk orang-orang yang bakal bercuti kt cameron nanti..

sebenarnya percutian 2-4 ogos 2018 ni kali ketiga aku ke cameron... sebelum ni pergi sebab field trip mase study jadi berbeza la sikit bila dah kerja ni

aku pergi dengan kawan serumah..saja la ikut trend g bercuti dgn bff ni kan..hehehe
kami bertolak pagi 2 ogos tu dalam pukul 7 pagi dari kluang...memang dah plan awal-awal nak naik ikut exit simpang pulai walaupun jauh tapi rasa safe sikit dari exit tapah yang mencabar tu kan.

sepanjang perjalanan takde pn yang menarik cuma nk pesan jika dari selatan nanti ikut la laluan highway nilai utara (exit 214)...simpang dia betul2 selepas USIM tu. jadi boeh elakkn melalui KL..nanti dah menggangu masa perjalanan kan...

destinasi pertama di AVANT CHOCOLATE betul2 tepi jalan...memang senang nk jumpa..kat cni korang boleh try la kek atau aiskrim...pada aku semua mahal...so kami beli dan share2 laa...sebab nak rasa je kan..avant chocolate ni pn menarik juga kalo korang nak bergambar...jadi jgn lepaskan peluang ea
entrance fee : free
operasi: 9pg-6.30 ptg





mase teruskan perjalanan tu terjumpa la LAVENDER GARDEN...xd plan pn nak singgah tapi sbb dh lalu kami pn singgah la...lagi pulak orang xramai masa tu...kt cni pn menarik utk ambil gambar cantik2..
entrance fee : rm10
operasi: 9pg-6 ptg



lepas lavender garden kami pn terus gerak ke HOTEL JASMINE  untuk checkin...hotel ni di brinchang jadi mcm tengah2 utk ke semua lokasi...kira sesuai la kalau nk stay hotel ni...cuma masalah di parking...sebab byk sgt hotel di sekitar..jadi mmg masalah sgt nk cari parking..

bila checkin hotel dlm pkl 5ptg...kami pn decide untuk berehat sebelum makan malam....mula2 plan malam nk cari makan di pasar malam...tapi too bad sbb kami xcek pasar mlm tu tutp setiap hari isnin dan khamis...jadi kempunan la malam pertamam nk hunting food..

bila masing2 kelaparan, kami plan nk cari kedai mkn...bila tanya ada yg suggest kedai Pak Nik Ikan Bakar tu...sebenarnya aku dh pernah mkn kat kedai tu...mcm tahu laa kedai tu mahal..tapi sbb dh lapar makan juga lah...total harga menu kami semua rm52...mcm xberbaloi sgt la mkn menu sup dan tomyam ayam utk 4 orang harga mcm tu...so aku suggest better cari makan tempat lain.
berkenalan dengan pelancong italy..mari makan...hahaha

oppss...lupa nk cerita...time makan ni dapat duduk semeja dgn pelancong Italy tau...best jugak dapat jumpa pelancong ni...saje nak tahu pandangan malaysia di mata pelancong ni

balik hotel sempat lagi singgah kedai sebaneka berdekatan hotel jasmine ni...aku nk cari whipping cream utk mkn dgn strawbery nanti..hahaha..yg penting harga kt kedai ni murah je...xcekik darah pn


3 ogos 2018
pagi-pagi lagi dh fikir nk makan kn..hahaha...jadi destinasi pagi2 ni ke kampung setia atau aku panggil kg.strawbery...

nasi lemak sambal strawberi yg mahal...
sarapan la nasi lemak sambal strawbery yg famous tu..kedai 200 seeds cafe namanya...sepinggan cecah rm10 dgn tambahan rendang daging...dh settle sarapan aku cari scone dekat kawasan sekitar utk bawa bekal time jalan-jalan nti..

kemudian aku terus gerak ke mardi di tanah rata..kalau bercuti cameron tak sah kalau tak singgah tempat ni...mmg tempat ni special tau..wajib!!!
utk ringkasan lepas ke mardi kami ke parit waterfall then balik solat jap..waktu ptg kami ke ladang teh boh sungei palas..
entrance fee : free
operasi: 8.30pg-4.30 ptg
parit waterfall

waterfall die...sebenarnya kt tepi penuh dgn sampah..sedih la dgn mentaliti kelas ketiga nih

ni kt mardi..cantik kn

masih di mardi

muka disinari nurr~~




view kawasan ladang teh ni cantik die subhanallah...cantik sgt....rase damai je tgk hijau2 ni walaupun crowded..aku siap minta org ke tepi sikit utk ambil gambar view yg super cantik ni...huhu nekad jek
tp masih nampak akk tu jugakk


then time balik singgah la pasar Kea  farm...best tau pasar ni...pada aku semua lagi murah...dan kalau nk beli jagung mutiara kt sini laa
beli jagung kt cni je tau..

kalau jumpa orang jual jagung mutiara murah2 dan banyak..better xpayah beli laa..sebab jagung die xsesedap yg tester tu...kena beli dekat kedai family uncle dan aunty chinese.atau nama kedai die go green organic...ada gred A, B dan C...pada aku beli jela C tu...masih sedap lg..walaupun saiz die kecik..
ataupun korang bole cari contact seller2 jagung mutiara di fb...bole cod lg tau.

kt pasar Kea Farm ni ada jual aiskrim tau...pada aku beli passion fruit..kalau nk strawberi korang beli kt taman sedia tu..lg sedap dan murah..sebekas rm4 je..yg terbaik lembut je aiskrim die..huh terliur plak rase

kt kea farm ni ktg beli strawbery sikit utk makan dlm bilik...fuhh..mmg menu strawbery je la kn..lps tu dh beli whipping cream pulak...masyuuukkk..hahaha

memasuki waktu malam, apa lagi ke pasar malam brinchang laa...tapi sekarang dah tukar di golden hill...jauh sikit laa...aku mmg favourite jemput2 keledek cameron ni tau...tapiiiiii
dh byk yg ciplak je jejemput tu..xsedap langsung...jadi sebelum beli rase dulu...skrg byk pakai tepung pulut je..cari yg rase jejemput penuh dengan rase keledek die....waaa~~~ mase pergi ritu xjumpe yg sedap..sedih!

4 ogos 2018
hari last di cameron...bestnya bercuti..rase tenang je..
pagi2 aku sarapan di kampung sedia lagi..kali ni makan nasi lemak biasa je kedai atas bukit (tempat beli scone dan aiskrim)..kedai ni lg affordable laa...beli satu scone rm4 dapat whipping cream dan strawbery jem...aku mmg suka scone ni (sebenarnya majoriti dessert aku suka)..dh siap sarapan terus gerak balik
sarap nasi lemak rm1.5 jekk

waiting line utk beli aiskrim sedap..muka diela teruja nk aiskrim..hehe


sebelum turun singgah la pasar Kea Farm ni lagi utk destinasi terakhir...masuk Kea Garden..bayaran rm1 je...dalam tu bole la nak bergambar..cantik jugak..

lepas bergambar, apa lagi sambung la shopping utk bawak balik kan...aku beli jagung,jeruk2, strawbery dan beberape pokok bunga utk mak..
bayaran singgit je kot..di photobombed oleh org xkenal

then terus balik ke kluang...sekian la percutian kami di cameron ni...
total perbelanjaan dam rm400 termasuk semua sekali.,..

sekian saje pengalaman aku ke cameron..tata.


p/s: baru nk publish sbb lupe..ritu ada problem line tenet



Comments