Taman Negara Endau Rompin, Johor

bagi bag packer yg aktip kt luar sane tu...entry aku kali ni mmg sesuai sgt dengan kowg..secara peribadi aku rasa pergi taman negara ni mmg best sgt2 ditambah dgn kos yg murah..kali ni aku nk cerita detail bagi kowg yang ada niat nk masuk taman negara yg indah ni..hehe

masa aku masuk taman negara ni belum ada la GST ni...jadi mungkin dari sudut kos akan ada peningkatan sikit..sebelum masuk taman negara ni better kowg survey elok2...tp disebabkan aku ni baik hati share entry ni dgn kowg jd kowg xyah susah2 nk g survey tpt lain..baca entry aku cukup dh...kalo xpuah hati bole direct call dgn pejabat taman negara ni sendiri k...

QUOTATION


ENDAU ROMPIN PETA JOHOR NATIONAL PARK
25 - 26 MAY 2014 / 2 DAYS 1 NIGHT


NO.
ITEM
PRICE

TOTAL (RM)

1.
Conservation fee
RM 5 x 63 pax

315.00
2.
Insurance
RM 2 x 63 pax
126.00
3.
Accommodation:
  • Family Chalet, Kuala Jasin

  • Campsite, Kuala Jasin

RM 150 x 1 night x 2 unit

RM 5 x 1 night x 58 pax

300.00

               290.00
4.
Certificated
RM 5 x 63 pax
315.00
5.
Boat ride
RM 25 x 59 pax
1,475.00
6.
Guide (1st & 2nd day – Zone A)
RM 60 x 2 days x 3 guide
360.00
TOTAL
3,181.00

This quotation does not include: -
1) Rubbish deposit               RM 200 / per group ( Less than 10 pax )                                                                                    RM 50 / person ( More than 10 pax )

 2) Deposit Kunci/Key Deposit                  RM 20 setiap chalet/per chalet


quotation kt atas ni contoh masa aku g tmn negara..utk sesape yg xd transport nk masuk ke entrance taman negara tu...dowg ada sediakan kenderaan 4X4 tp rate aku dh xigt la..apa kata cuba telefon pihak taman negara sendirik...huhu...tarikh aku g tmn ni pn ada kt atas tu...dh lebih setahun baru nk share pengalaman ni dgn kowg...ampun~~~

mase aku masuk taman negara ni, aku ada join program jabatan aku..tp byk  aku deal dgn owg tmn negara ni...yg penting dowg ni mmg superb la melayan pelanggannya...sebelum aku cerita perjalanan ke taman negara ni..better aku cerita sikit perkara2 asas masa kt tmn negara ni ekk


  • pakaian yg sesuai dan secukupnya...jgn risau toilet ada disediakan, kecuali kowg yg bercita2 yg pergi lg adventure masuk lagi jauh ke dalam hutan..
  • kalau rasa nk jimat sila la bawa khemah...murah je satu kepala rm5/night
  • utk makanan kowg bole request nk makanan disediakn..tp better bawa sendiri baru betul2 masuk hutan kn
  • brg2 peribadi kowg contohnya brg mandi, ubat, lampu suluh etc


sebelum ke taman negara kowang kena mendaftar di PEJABAT TAMAN NEGARA ENDAU ROMPIN (PETA) PERBADANAN TAMAN NEGARA JOHOR...pejabat ni terletak di Pekan Kahang kira-kira 45 minit dari bandar kluang..kt pejabat ni la kowang kena buat payment seperti yg termaktub dlm quotation kowang tau...harga ikut kowang amek apa la dlm quotation tu..

sebelum masuk taman negara ni kowg kena daftar dulu.... kowg nampak x nombor contact kt atas tu...
emm...xpla aku taipkan balik ea..07-7882812
utk email : enquiry@johorparks.com.my
lepas mendaftar semua peserta, ktwg pun meneruskan perjalanan terus ke taman negara dgn kekuatan anggota seramai 63 peserta...masa ni ktwg collaborated dgn JPAM..jadi dpt la ktwg g ke taman negara dgn kenderaan JPAM 2 buah lori dgn 2 buah 4X4...baik kan abam JPAM ni..hahah

persimpangan ke taman negara ni xjauh dh dgn pejabat td...lebih kurang 15 minit dh sampai simpang tu...tp perjalanan ke taman negara ni dlm 2 jam tau...so be prepared la punggung jadi batu..opppsss

setelah 2jam yg menggembirakan tu, ktwg pn sampai ke Komplek pelawat taman negara...setelah diberi taklimat kowg boleh la g tinjau2 perkampunag orang asli PETA yg dekat je...kalo kowg mmg nk duduk chalet, kt taman negara ni ada dua tpt

  1. chalet di kompleks pelawat tmn negara:-kt cni ada bilik..ada dorm..jadi kowg boleh pilih..jgn risau kt cni pun dh cukup memuaskan hati kalau kowg malas nk naik bot bagai kn
  2. chalet kt tapak perkhemahan kuala jasin:-huiii...kt cni mmg best giler sebab betul2 sebelah sungai yg teramat mendamaikn..kt kuala jasin ni kowg boleh pilih nk duduk chalet atau nk duduk dlm khemah yg penting jgn terpilih chalet sultan johor sudah ler...haha
rasanya aku tulis sampai cni jela...biar gambar yg berbicara,...ehheh~~~


ni la sampannya kalau nk bermalam di tapak perkhemahan kuala jasin 

inilah chalet sultan johor tu tau..

byk lagi gambar2 yg aku nak share...tp next entry la ea...hehe


Comments